Blog: Communicatieprobleem? Maak eerst een analyse

Tegelspreuk communicatieprobleem

Bedrijven hebben vaak een één of meerdere specialisten, professionals in dienst om een marketing- en/of communicatieprobleem op te lossen. Wat als je een zzp’er, een stichting of een vereniging bent met een communicatieprobleem? Dan heb je vaak niet de kennis om dit professioneel aan te pakken. In dit artikel geef ik leg ik in een simpel stappenplan uit hoe je jouw probleem in kaart kan brengen en vervolgens om kan zetten naar een oplossing.

Stappenplan

1. Omschrijving huidige situatie
Begin ermee om bij jezelf een awareness te creëren door je huidige situatie uit te schrijven. Stel jezelf de vraag: waar komen we vandaan? Denk dan bijvoorbeeld aan je middelen:
– Website
– Social Media
– Printed Media
– Nieuwsbrief

Zit er een duidelijke lijn, een duidelijk verhaal in je uitingen of is het allemaal maar wat hap snap?

2. Interne en externe analyse
Je gaat terug naar de basis van je diensten, naar je identiteit. Dit doe je door een interne en externe analyse te maken.
In bedrijven besteed men veel aandacht (en terecht) aan deze analyses, ik geef je een kort stappenplan die je helpen om iets eenvoudiger in kaart te brengen. Schrijf de volgende vragen uit:
– Wat is je visie?
– Wat is je missie?
– Wat is je boodschap?
– Wat zijn je kernwaarden?
– Wat willen we bereiken en wat is de betekenis van communicatie hierin?
– Wat is je identiteit; hoe zie je jezelf en hoe wil je dat anderen je zien

3. Doelgroepen en communicatiemiddelen
Om de analyse af te ronden maak je een overzicht van je doelgroepen en je communicatiemiddelen.
Binnenkort zal ik in een nieuw blogartikel een voorbeeld geven van een communicatiemiddelen matrix.

4. Naar aanleiding van deze analyse
Ga je kijken op welke gebieden voor jou te veel vraagtekens staan, of welke onderwerpen voor jou als communicatieleek te onduidelijk zijn. Dit doe je door de volgende vragen te beantwoorden:
– Wat is er aan de hand?
– Wat vinden we er van?
– Wat gaan we er mee doen?
– Wat wil ik nu gaan uitdragen?

Als je deze vragen hebt kunnen beantwoorden, dan ga je de volgende vragen opnieuw beantwoorden, maar dan hoe volgens jou de gewenste situatie moet zijn:
– Wat is je gewenste visie?
– Wat is je gewenste missie?
– Wat is je gewenste boodschap?
– Wat zijn je gewenste kernwaarden?
– Wat willen we bereiken en wat is de betekenis van communicatie hierin?
– Wat is je gewenste identiteit; hoe zie je jezelf en hoe wil je dat anderen je zien

Ga vervolgens een herschikking maken van je communicatiemiddelen en zorg dat deze zowel qua inhoud en uiterlijk aansluiten bij alle bovenstaande criteria. Je zult merken dat je zelfs als zzp’er, stichting of vereniging een professionaliseringsslag kunt maken in je communicatie.